Аутист балалармен жұмыс істеу бойынша мұғалімдерге психологиялық ұсыныстар.
Ақмола облысы білім басқармасының «Көкшетау қаласы, ауданаралық психологиялық-медициналық-педагогикалық кеңесі» коммуналдық мемлекеттік мекемесі, педагог-психолог.
Бұл мақалада аутизмі бар балалармен қарым-қатынас жасаудың көптеген мысалдары келтірілген, олар эмоцияларды, сенсорлық қабылдауды, қарым-қатынасты дамыту және әлеуметтік дағдыларды қалыптастыру үшін ойын әрекеттерінің негізін қалады.
Түйін сөздер:
ойын терапиясы, аутизм спектрі бұзылған балалар, эмоционалды байланыс.
Аутизм-бұл мидың дамуының бұзылуынан туындайтын және әлеуметтік өзара әрекеттесу мен қарым-қатынастың айқын және жан-жақты жетіспеушілігімен, сондай-ақ шектеулі мүдделермен және қайталанатын әрекеттермен сипатталатын бұзылыс. Барлық көрсетілген белгілер үш жасқа дейін көрінеді. Жұмсақ белгілер мен белгілер байқалатын ұқсас жағдайлар аутизм спектрінің бұзылуына жатады
Аутист балалармен жұмыс ең қарапайым тапсырмалардан басталады:
Балаларды ересек адамның пәндік-ойын әрекеттерін бақылауға және олардың әрекеттеріне еліктей отырып, ересек адамның қолдауымен көбейтуге үйрету.
Балаларды ойыншықтарды ойнауға үйрету.
Ересектерге еліктеу және іс-әрекеттерді көрсету үшін балалардың тақырыптық ойын әрекеттерін орындауға деген қызығушылығын арттыру.
Балаларда ойналатын затқа немесе ойыншыққа эмоционалды қатынасты тәрбиелеу.
Балалардың ашық ойындарға деген қызығушылығын арттыру.
Сабақта болып жатқанның бәрі эмоционалды түсініктемемен бірге жүруі керек, оның барысында ересек адам барлық әрекеттер мен жағдайларды айтады. Сабақ кезінде баланың мінез-құлқы әр түрлі болуы мүмкін екенін ұмытпаңыз. Егер ол тепе-теңдік күйінен шықса, сіз сабырлы болуыңыз керек, ұрыспаңыз, бірақ баланың белгілі бір сәтте не қалайтынын түсініп, оған ыңғайсыздық жағдайынан шығуға көмектесуге тырысыңыз. Бір ойынға реакция, аутизм диагнозы қойылған әр түрлі балалардағы жағдай әр түрлі болуы мүмкін екендігіне дайын болу керек: біреуі өте мейірімді жауап берген, екіншісі күрт теріс реакция тудыруы мүмкін. Бұл ғана емес, бір бала ұқсас позицияларда мүлдем басқаша әрекет ете алады. Мұнда сіз тырысудан қорықпауға кеңес бере аласыз. Егер бала ұсынылған нәрсені қабылдаса, жағдайды дамытуға тырысыңыз, егер қабылдамау реакциясы болса, ойынды тоқтату керек.
Аутист балалар белгілі бір әрекеттерді орындауға мотивацияның төмендеуімен немесе болмауымен сипатталатындықтан, баламен сенімді қарым-қатынас орнату өте маңызды. Ересектер баланы сол күйінде қабылдағанын сезгеннен кейін ғана бала өзінің қауіпсіздігіне сенімді болады, мүмкін байланысқа түседі. Тіпті бір дағдыны игеру үшін көп уақыт кетуі мүмкін. Сонымен қатар, баланың дамуының белгілі бір кезеңінде алынған дағды жоғалмайтынына кепілдік жоқ (бұл мотивацияның болмауымен де, ұзақ мерзімді жадтан ақпарат алудың қиындығымен де байланысты болуы мүмкін).
Аутист балалармен жұмыс істеу кезінде әртүрлі жағдайларда мінез-құлық стереотиптерін қалыптастыруға бағытталған рәсімдерді қолдану маңызды, мысалы,
- қатаң, белгілі бір ретпен әр түрлі күнделікті процедуралар мен режимдік сәттерді орындаңыз: киіну, тамақтандыру, ұйықтау және т. б.;
- іс-әрекеттің көрнекі алгоритмдерін қолданыңыз (әрекеттер тізбегі бар арнайы суреттер);
- схемаларды қолданыңыз: сабақ бұрышында оқулықтардың немесе заттардың орналасу схемасын үстелге және үстелге іліп қоюға болады;
- балалар бастамасын қолдау өте маңызды. Аутизммен ауыратын баланың не нәрсеге қызығушылық танытатынына, ол қандай заттарды жиі алатынына назар аударыңыз, өйткені олар аутист баланың ішкі әлеміне "бағыттаушы" бола алады;
РАС бар балалар әртүрлі айналуларға, тербелістерге, секірулерге, шеңбер бойымен жүгіруге тартылатыны белгілі. Әрине, бұл әрекеттердің барлығы аутостимуляциялық болып табылады, бірақ егер олар аутизммен ауыратын балаға психикалық процестерді қалыпқа келтіруге, жүйке жүйесін реттеуге және біз баламен қарым — қатынас орнатуға көмектессе, неге оларды қолданбасқа? Егер бала рұқсат етсе, сіз оның қолынан ұстап, онымен шеңбер бойымен жүгіре аласыз, оны ауада айналдыра аласыз, өз әрекеттеріңізді сөздермен және түсініктемелермен сүйемелдей аласыз, мысалы, "біз жүгірдік". Айналдыруға, айналдыруға бейім баланы біз ұшақ ойынына тартуға тырысамыз. Мұғалім баланы ауада айналдырып, "ұшақтар ұшып кетті" деп үкім шығарады, содан кейін "белсенділік залында" — "қонды"жұмсақ төсенішке жібереді
Ойын терапиясы отбасында қолдануға болатын ең қолжетімді және тартымды түзету әдістерінің бірі болғандықтан, біз әдетте ата-аналарды терапияға тартамыз. Кейбір жағдайларда тәрбиеші, бала және оның ата-анасы алғашқы сессиялардан бастап бірге оқи алады. Бұл қазірдің өзінде-шағын топ. Басқа жағдайларда, біз мұғалім мен бала арасында қарым-қатынас пен ойын өзара әрекеттесу орнатылған кезде ата-аналарды қосамыз. Бұл шағын топта ересектер жайлы жағдай жасауға және жағымды сезімдерді қамтамасыз етуге тырысады. Әрі қарай, қарсы көрсетілімдер болмаса, біз топтық ойын терапиясына көшеміз. РАС бар бала үшін ең жақсы нұсқа-оны жасы үлкен немесе кіші қарапайым балалардың шағын тобына енгізу.
Аппе Ф. Введение в психологическую теорию аутизма. Пер. с англ. Д.В. Ермолаева. М.: Теревинф. 2013. 216 с.
Гринспен С. На ты с аутизмом: использование методики FLOORTIME для развития отношений, общения и мышления / С. Гринспен, С. Уидер. М.: Теревинф. 2013.
https://www.prodlenka.org/metodicheskie-razrabotki/235305-psihologicheskie-rekomendacii-pedagogam-po-ra
№ п/п | Коды қызметтер тізіліміне сәйкес мемлекеттік қызметтерді | Атауы қызметтер | Нысанын жүктеу | Қызмет online |
---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
1 | 00402006 | Жергілікті атқарушы органдар көрсететін психологиялық-педагогикалық қолдау көрсету саласындағы мемлекеттік қызметтерді көрсету қағидаларын бекіту туралы» | Инструкция получения электронной услуги |